Fot. Adam Burakowski/East News, Warszawa, 30.12.2024. MRiT. Konferencja prasowa ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Paszyka z udzialem prezesa Zarz?du Fundacji Wielka Orkiestra Swiatecznej Pomocy Jurka Owsiaka (n/z) oraz polskiego astronauty projektowego Europejskiej Agencji Kosmicznej Slawosza Uznanskiego. Przekazanie serduszka WOSP, ktore wraz z polskim astronauta w przyszlym roku poleci w kosmos.

Zorganizowana kampania nienawiści przeciwko Owsiakowi – porażający raport


22 stycznia 2025
Bez kategorii  I  

Na zlecenie fundacji Basta Instytut Monitorowania Mediów przygotował raport medialny na temat tego jak prawicowe media mówią o Jurku Owsiaku, liderze Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Analiza medialna, przeprowadzona w dniach 1–12 stycznia 2025 r. na podstawie przekazów medialnych stacji TV Republika i wPolsce24, ujawnia celową i zorganizowaną kampanię mające na celu zdyskredytowanie osoby Jerzego Owsiaka oraz podważenie zaufania do działań charytatywnych WOŚP. Ekwiwalent reklamowy czasu propagandy to prawie 4 miliony złotych. W tym samym czasie zbiera pieniądze na rozwój studia.

Pełny raport dostępny tutaj.

– Raport medialny, który zleciliśmy jako fundacja ujawnia, że chcą zniszczyć Jurka Owsiaka, albo przynajmniej podważyć zaufanie do WOŚP. Myślę, że propaganda nienawiści też po prostu się opłaca prawicowym telewizjom, które w tym samym czasie przypominają o zbiórkach które organizują na wyposażenie studia. To zatrważające, że Państwo i jego instytucje pokazuje słabość i bezsilność wobec zorganizowanej kampanii nienawiści wymierzonej w Jurka Owsiaka. Telewizja Republika która kończy to, co zaczęła TVP, mówi prezes fundacji Basta, aktywista Bart Staszewski.

Fundacja Basta przypomina że do 25 stycznia istnieje możliwość zgłaszania do KRRiT nienawistnych materiałów TV Republika i wPolsce24 pod adresem: wysylamskarge.pl 

Skala negatywnych przekazów medialnych

Analiza obejmowała 218 publikacji dotyczących Jerzego Owsiaka i WOŚP. Wyniki badania wskazują, że:

  • Aż 89% przekazów miało charakter jednoznacznie negatywny, koncentrując się na personalnych atakach i podważaniu transparentności działań fundacji.
  • Pozostałe 11% było neutralne, nie odnotowano żadnych publikacji o pozytywnym wydźwięku.
  • Największą aktywność wykazało medium wPolsce24, odpowiedzialne za 83% wszystkich publikacji (180 materiałów, w tym 157 o negatywnym charakterze).
  • Łączne dotarcie przekazów wyniosło ponad 13 milionów odbiorców, a szacunkowy ekwiwalent reklamowy takich materiałów oszacowano na 3,82 miliona złotych.

Określenia stosowane wobec Jerzego Owsiaka

W analizowanych materiałach wykorzystano wiele określeń nacechowanych emocjonalnie i deprecjonujących wizerunek lidera WOŚP. Oto przykłady:

  • Wobec Jerzego Owsiaka:
  • -„filantrop zacudze”
  • -„przykład cynizmu”
  • -„przykład cwaniactwa”
  • -„sprawny manipulator posługujący się emocjonalnym szantażem” 
  • -„polityk bez formalnej przynależności”
  • -„święty III RP”(użyte ironicznie)
  • -„Juras”(używane z ironią)

Negatywny obraz Jerzego Owsiaka i WOŚP był konsekwentnie tworzony przez media poprzez powtarzanie kilku głównych wątków:

  1. Podważanie transparentności finansów WOŚP
  • Media prawicowe zarzucały brak rozliczeń z środków zebranych na pomoc powodzianom (ok. 72 mln zł), sugerując, że pieniądze „leżą na koncie fundacji” zamiast trafiać do potrzebujących  (TV Republika, 2025-01-06).
  • Cytat: „Jerzy Owsiak nie zbiera na dzieci, tylko dzieci zbierają na Owsiaka. (TV Republika, 2025-01-06).
  1. Polityczne zaangażowanie WOŚP
  • W narracjach zarzucano Owsiakowi wspieranie określonych partii politycznych, szczególnie Koalicji Obywatelskiej.
  • Cytat: “Juras,czyli święty III RP(…)Owsiak, Jurek u Donalda Tuska patron najtrudniejszych zbiórek (Telewizja Republika, 2025-01-06)
  1. Dyskredytacja osobista
  • Zarzuty unikania odpowiedzi na pytania dziennikarzy oraz agresji wobec mediów krytycznych.
  • Cytat: „Owsiak ucieka przed pytaniami, co tylko dowodzi, że ma coś do ukrycia” (wPolsce24, 2025-01-05)

Konsekwencje negatywnej narracji

Skutki takich działań wykraczają poza podważanie wizerunku Jerzego Owsiaka. Publiczna dyskredytacja lidera WOŚP może wpływać na poziom zaufania społecznego wobec fundacji, a tym samym ograniczyć jej możliwości wspierania polskiej służby zdrowia. Co więcej, mowa nienawiści kierowana w przestrzeni publicznej generuje realne zagrożenia dla życia i zdrowia osoby będącej jej celem.

Fundacja Basta wzywa Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego do natychmiastowego działania aby powstrzymać nienawistny przekaz skierowany przeciwko odznaczonemu najważniejszymi państwowymi odznaczeniami Polakowi, Jurkowi Owsiakowi. Prawicowe media wzywamy do opamiętania się, zanim dojdzie do tragedii.

Jerzy Owsiak i WOŚP od ponad 30 lat wspierają polską służbę zdrowia, finansując zakup sprzętu medycznego ratującego życie. Każdy, kto wspiera ideę wzajemnej pomocy, powinien stanowczo przeciwstawić się dehumanizacji i dyskredytacji lidera WOŚP w przestrzeni publicznej.

Aby takie raporty mogły powstać fundacja potrzebuje Twojej darowizny. Wesprzyj nas teraz:

kategorie:

Bez kategorii
  I  

tagi:

Czytaj więcej
Przewodniczący Maciej Świrski

Kilkadziesiąt skarg i wyroki Sądów. Do tej pory KRRiT nie ukarała żadnego nadawcy za homofobię. Wpieraj nasze działania!

Bądź na bieżąco – zostań naszym darczyńcą i otrzymaj dostęp do newslettera.

Zapisz się do newslettera